joi, 20 octombrie 2016

Romania Start Up risca sa devina "un cosmar pentru cei care vor implementa proiecte"

De mai bine de 1 an numeroase organizatii si firme asteptau sa se lanseze “Romania Start Up”, cu finantare POCU, OS 3.7. Din declaratiile oficialilor facute la finalul anului 2015, si anumite articole care au aparut in presa centrala, se parea ca in sfarsit se va lansa si in Romania un program care sa conduca la crearea de noi locuri de munca concomitent cu acordarea unor finantari pentru dezvoltarea afacerilor. In aceast program si-au pus sperante atat cei cu idei de afaceri care nu aveau capitalul suficient pentru a demara o afacere cat si expertii  Camerelor de Comert, ai firmelor de consultanta in afaceri si a unor ONG-uri specializate in furnizarea de programe si servicii dedicate dezvoltarii antreprenoriatului.

Prima dezamagire a aparut in aprilie 2016 cand s-a publicat documentul “Orientari privind accesarea finantarilor în cadrul Programului Operational Capital Uman 2014-2020”. Salariile elgibile au fost reduse aproape la jumatate fata de perioada 2007-2013. Dar asta a fost probabil ce-a mai mica dezamagire, iar problemele adevarate au inceput sa iasa la iveala odata cu publicarea Ghidului Consultativ, si mai grav, odata cu publicarea “Ghidului Solicitantului – Conditii Specifice România Start Up Plus”.
La prima vedere logica acestui ghid este simpla si corecta: in prima etapa ii instruiesti pe cei care vor sa demareze o afacere, apoi le oferi consultanta pentru a ii ajuta sa porneasca o afacere de succes, dupa care, la final, verifici daca afacerile finantate isi ating parametrii propusi intial.  Problemele se nasc  insa din micile detalii, care par “mici detalii”, dar au implicatii majore asupra celor care se gandesc sa implementeze un proiect prin aceasta linie de finantare si pot transforma un program minunat intr-un cosmar. Pe scurt cele mai mari dificultati pe care le vor intampina sunt:

Lipsa de control: nu te poti ocupa foarte mult de firmele infiintate, dar in schimb raspunzi de atingerea indicatorilor privitori la angajare.
Potrivit raspunsului oferit de cei de la HelpDesk unei organizatii ce a cerut clarificari privind eligibilitatea anumitor cheltuieli “Activitatea II.3 presupune acordarea de sprijin (consultanta/mentorat) pentru exploatarea ideii de afacere din momentul obtinerii tuturor documentelor care atesta înfiintarea si începerea functionarii întreprinderilor, în conditiile legislatiei aplicabile domeniului de dezvoltare vizat de planul de afaceri în cauza.
În ceea ce priveste cheltuielile aferente activitatii II.3 Sprijinirea implementarii planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectului – cheltuielile specifice acestei activitati intra sub incidenta cheltuielilor sprijinite prin intermediul schemei de minimis. În acest sens atragem atentia asupra faptului ca în calitatea lor de administratori ai schemelor de antreprenoriat,nici solicitantii, nici partenerii acestora din proiect nu pot încheia contracte de prestari servicii, furnizare de bunuri sau executie de lucrari cu beneficiarii ajutorului de minimis în cadrul aceluiasi proiect.
În acest sens sprijinul pentru implementarea planurilor de afaceri specific activitatii mai sus mentionate nu poate fi acordat de expertii angajati ai membrilor parteneriatului si nici prin externalizare din partea liderului de parteneriat. “
Logica celor care au dat aceasta clarificare e partial de inteles, dar intrebarea care se pune este “daca din luna a 18-a de implementare a proiectului nu mai pot sa ma implic in sprijinirea firmelor finantate, de ce la final raspund de rezultatele pe care le vor atinge firmele finantate. Daca acestia nu mentin 2 angajati timp de 18 luni cei care implementeaza proiectul sunt “buni de plata”. Practic din luna a 18-a pana in luna 36 poti doar “sa verifici niste hartii”, iar daca lucrurile nu merg bine poti spune ca ai ghinion, fiindca altcea nu prea poti sa faci. Statistic vorbind, la un numar de 50 de afaceri finantate, cel putin 5 firme vor avea dificultati. Teoria spune 90% dintre firmele nou infiintate nu reusesc sa treaca in anul al doilea, dar ca in cazul firmelor care intra intr-un incubator de afaceri raportul este invers. Totusi cei care au gandit detaliile acestui program au neglijat faptul ca intr-un incubator de afaceri firmele beneficiaza de asistenta continua.

Interesul scazut al persoanelor din grupul tinta pentru acest program.
Desi marea majoritate a consultantilor cred ca va fi “o batalie” pentru a accesa aceasta finantare, nu trebuie uitat ca din 2015 a inceput sa se observe un trend descendent al cererilor depuse pentru a finanta un startup prin programul SRL-D. In 2016 s-a si prelungit termenul de depunere al proiectelor. Este adevarat ca prin România Start Up Plus se vor acorda finantari nerambursabile mai mari, dar si aici, in momentul cand se vor inscrie efectiv in program persoanele din grupul tina vor constata ca de fapt nu primesc 40.000 euro, ci doar 30.000 euro in primul an, ca din experienta anilor precedenti, respectiv a finantarilor acordate prin POSDRU, probabil vor trece cateva luni din momentul in care isi vor deschide firma pana cand vor vedea banii in cont, dar cu toate acestia ei trebuie sa isi atinga rapid tinta de minim 2 angajati, s.a.m.d.
Dealtfel lipsa de interes a multor romani pentru acest program a reiesit si dintr-o cercetare facuta de cei de la portalul de anunturi cursuri “ e-calificare.ro “. Acestia au facut o cercetare de piata online pe un esantion de aprox. 130.000 persoane, iar procentul persoanelor interesate sa se inscrie in acest program a fost doar de 0,26% !

“Piedici” in ceea ce priveste utilizarea TIC
Prin proiect, una din temele secundare FSE este “Îmbunatatirea accesibilitatii, a utilizarii si a calitatii tehnologiilor informatiei si comunicatiilor. E o tema pe care ar trebui sa o atingi, dar toate cheltuielile legate de realizarea de portaluri si aplicatii software care ar putea contribui la sprijinirea afacerilor finantate trebuie incluse la cheltuieli indrecte fiindca asa a scris cineva in ghid. Se pare ca ne intoarcem cu 20 de ani in trecut , caci nici macar promovarea online a cursurilor pe care le organizezi nu poate fi decontata pe acest proiect la costuri directe. La o intrebare a unui beneficiar pe aceasta tema HelpDesk a raspuns: „cheltuielile sunt eligibile in masura in care sunt atribuite unei activitati si se regasesc in lista de cheltuieli eligibile aferente ghidului Conditii specifice. In cazul in care acestea nu se regasesc, inseamna ca nu sunt eligibile. In cazul dvs particular, serviciile de promovare online a cursurilor antreprenoriale nu se regasesc in lista cheltuielilor eligibilie, iar diseminarea online a informatiei nu reprezinta o componenta obligatorie a activitatii de informare”. Deci activitatea “I.1. Informarea publicului cu privire la programul de formare antreprenoriala, precum si cu privire la metodologia de selectie a grupului tinta” trebui sa o faci renuntand la mediul online sau incadrand aceste cheltuieli la cheltuieli indirecte. In ce an traim ?

Mai bine „asistat” decat expert in cadrul proiectului
Pentru managerul de proiect si cativa experti cheie se vor putea acorda salarii rezonabile, care sa ii motiveze sa se implice in proiect. Pentru cei care nu vor ocupa o functie cheie in cadrul proiectului este mult mai rentabil sa nu se implice ca si lectori sau ca si consultanti de afaceri ci sa aplice si ei pentru a obtine o finantare nerambursabila de 40.000 euro. Acesta idee a inceput sa se discute pe diverse forumuri, iar pentru cei care depun proiecte s-ar putea sa fie un adevarat soc in cazul in care vor castiga proiectele si ca, datorita salariilor mici pe care pot sa le ofere lectorilor si consultantilor, vor putea lucra doar cu „experti de mana a doua”.

Din categoria aberatii
Intrebare beneficiar: “In ghid scrie ca etapa 2 "Toate platile aferente înfiintarii si functionarii întreprinderilor nou create trebuie efectuate în cadrul primelor 12 luni de functionare." dar in acelasi timp ca plata transei 2 poate fi facuta "dupa ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada ca a realizat din activitatea curenta, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea transei initiale". Daca transa 1 se plateste DUPA infiintare (contractul de subventie se va incheia cu intreprinderea infiintata, nu cu pers. fizica, prin urmare transa 1 se poate vira doar dupa ce e infiintata intreprinderea), deci in Luna 1 cum se poate plati transa 2 tot in cele 12 luni dar sa se si permita intreprinzatorului sa realizeze vanzari/venituri de minim 30 % din val transei 1 tot in cele 12 luni? Ca sa se documenteze aceste venituri trebuie evident extrase de cont, bilanturi certificate, etc, ori acestea nu pot fi aduse in ultima zi a celor 12 luni si tot atunci sa se faca si plata!”
Raspuns: În conformitate cu Ghidul Solicitantului Conditii Specifice ”Toate platile aferente înfiintarii si functionarii întreprinderilor nou create trebuie efectuate în cadrul primelor 12 luni de functionare.”. În consecinta, plata transei a II-a trebuie sa se faca în cadrul celor 12 luni aferente etapei a II-a, asfel încât si platile aferente functionarii întreprinderii cu bani din transa a II-a sa fie efectuate în cadrul primelor 12 luni de functionare.
Termenul de 12 luni prevazut de ghid pentru efectuarea platilor, este un termen maxim. Intreprinderea nou infiintata va trebui sa realizeze veniturile necesare pentru plata transei a II-a in cadrul acestui termen, intr-o perioada rezonabila care sa îi permita utilizarea celei de-a doua transe pana la finalizarea celor 12 luni.
In cazul acesta le acorzi transa a II-a fara sa verifici daca dupa 12 luni firmele au realizat venituri echivalente cu 30% din prima transa de finantare ?

In concluzie, daca intri in joc in aceste conditii ai toate sansele „sa iti rupi gatul”.

Succes curajosilor …. si inconstientilor!


2 comentarii:

  1. Dar daca luam in calcul ca scopul real al acestor ghiduri nu este sa ajute expertii si beneficiarii ci este sa zicem doar unul electoral ? In acest caz vi se mai par anormale confuziile care fac sa curga rauri rauri de emotii si in final sa spuna 1 - Experti si potentialii beneficiari va rog nu ma votati = 1 % din electorat si B - neispravitii care voteaza dar nu inteleg acest articol voteaza minim 10 % pe ametitorul de concepte. Vi se pare fezabila pozitionarea aceasta ? E adevarat ca pozitionarea schimba rezultatul ? Propun sa votam fix altceva decat locul in care il vom gasi pe liste pe acest ministru care si-a folosit ministerul doar in scop electoral.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu credem ca exista o legatura intre ceea ce se intampla ACUM si alegeri, deoarece principiile acestei linii de finantare se regasesc si in "Strategia pentru contributia programului operational la strategia Uniunii pentru o creștere inteligentă, durabilă si favorabilă incluziunii si realizarea coeziunii economice, sociale si teritoriale", document aparut in 2015.
    Probabil ca problemele pleaca de la lipsa de experienta specifica a unor persoane care au gandit ghidul.
    Important este ca cineva sa remedieze erorile ... si proiectele sa mearga bine.

    RăspundețiȘtergere