luni, 23 mai 2016

Ordinul 714/16.05.2016 privind modificari ale ghidurilor specifice pentru primele apeluri lansate prin POCU 2014-2020

Ordinul 714/16.05.2016 privind modificari ale ghidurilor specifice pentru primele apeluri lansate prin POCU 2014-2020

La scurt timp dupa lansarea pe A.P.4 a Ghidului Solicitantului  - Conditii Specifice pentru masurile 4.1. ”Dezvoltare Locala Integrata (DLI 3600) în comunitatile marginalizate în care exista populatie apartinând minoritatii rome” si 4.2 ”Dezvoltare Locala Integrata (DLI 3600) în comunitatile marginalizate”, Ministerul Fondurilor Europene (MFE), prin Autoritatea de Management pentru Programul Operational Capital Uman, a publicat ordinul 714/16.05.2016 referitor la Corrigendumul nr. 1 pentru modificarea ghidurilor (Conditii Specifice) si Anexei 1 (Orientari privind accesarea finantarilor în cadrul Programului Operational Capital Uman 2014-2020).

Referitor la documentul “Orientari privind accesarea finantarilor în cadrul Programului Operational Capital Uman 2014-2020”, în continuare va vom prezenta pe scurt modificarile aparute si vom sublinia cateva aspecte care dupa parerea noastra trebuie sa le tratati cu maxima atentie.


4.1.4. Selectia partenerilor
Pot fi selectati parteneri individuali, nu consortii/asociatii de parteneri

Observatie:
Daca initial ar fi fost posibila participarea unor asociatii de parteneri, acum aceasta posibilitate a fost eliminata


4.2. Eligibilitatea proiectului
a) Proiectul propus spre finantare (aceleasi activitati, pentru aceiasi membri ai grupului tinta) NU a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri nerambursabile (evitarea dublei finantari)
Nota:
Solicitantul/beneficiarul trebuie sa se asigure ca participantii la operatiuni nu au reprezentat grup tinta pentru formare profesionala pe acelasi tip de curs si domeniu (si acelasi nivel de calificare), co-finantat din fonduri nerambursabile.

Recomandarea noastra:
Trebuie sa fiti foarte atenti la acest aspect deoarece de multe ori persoanele din grupurile marginalizate (cele vizate prin 4.1 si 4.2), chiar daca au cele mai bune intentii, nu stiu sa ofere informatii despre programele în care au mai fost implicati. Posibilitatea de a “uita” de participarea în programe mai vechi poate fi si mai mare atunci cand li se ofera subventii, caci apare tentatia de a obtine bani. E un detaliu mic, dar care poate aduce pierderi financiare importante.
Probabil ca solutia pentru organizatiile implicate în derularea unor proiecte cu aceste grupuri tinta va fi sa înceapa formalitatile de înscriere în program cu analiza atenta a calificarilor anterioare si a facilitatilor de care persoanele au mai beneficiat, si nu promovand subventia pe care persoanele din grupul tinta ar putea sa o primeasca.

Observatii:
Prin Corrigendumul nr. 1 au fost eliminate urmatoarele paragrafe:
= Proiectul trebuie sa descrie modul în care vor fi integrate temele orizontale, pe baza Ghidului privind integrarea principiilor orizontale în cadrul proiectelor finantate din FESI 2014-2020, partea I-a Egalitatea de sanse si tratament si partea a II-a Dezvoltarea durabila, disponibil la adresa www.fonduri-ue.ro.
= În descrierea activitatilor si în selectarea grupului tinta, proiectul demonstreaza ca sunt îndeplinite obligatiile minime prevazute de legislatia relevanta, conform Ghidului privind integrarea principiilor orizontale în cadrul proiectelor finantate din FESI 2014-2020


4.3.1. Cofinantarea proprie minima a beneficiarului
[...]
Daca proiectul este propus de un grup de entitati partenere, aceasta contributie este obligatoriu de asigurat în comun. Asigurarea cofinantarii proprii minime aferente parteneriatului trebuie realizata de fiecare membru al parteneriatului prin aplicarea ratei de cofinantare aferenta tipului de entitate la valoarea bugetului gestionat de partenerul în cauza, cu exceptia masurilor care cad sub incidenta ajutorului de stat / de minimis, pentru care ratele de cofinantare vor fi stabilite în Ghidurile Solicitantului Conditii Specifice.

Observatie:
Primul aspect la care va trebui sa fiti atenti este acela, ca spre deosebire de POSDRU 2007-2013, unde rata de cofinantare era stabilita în functie de tipul aplicantului principal, de acum înainte asigurarea cofinantarii proprii minime aferente parteneriatului trebuie realizata de fiecare membru al parteneriatului prin aplicarea ratei de cofinantare aferenta tipului de entitate la valoarea bugetului gestionat de partenerul în cauza.
De exemplu, în trecut, daca la un proiect se asocia un ONG cu un SRL, chiar daca cota de cofinantare pentru SRL-uri era de 5%, în cazul în care aplicantul principal era un ONG se aplica pentru toata lumea cota de cofinantare de 2%. Pentru proiectele ce vor urma cota va fi diferentiata, conform prevederilor Ghidului Solicitantului.
Totusi, ca o exceptie, prin Corrigendumul nr. 1 se creaza si posibilitatea stabilirii unor alte rate, în cazul masurilor care cad sub incidenta ajutorului de stat / de minimis, pentru care ratele de cofinantare vor fi stabilite în Ghidurile Solicitantului Conditii Specifice.


CAPITOLUL 6 . Procesul de evaluare si selectie
[....]
Pentru ca un proiect sa poata fi aprobat pentru finantare, acesta trebuie sa obtina în total minim 70 puncte.
[....]

Observatii:
E o modifcare buna, caci initial era prevazut ca si acele proiecte care strang 70 de puncte sa fie respinse la finantare daca primesc 0 (zero) puncte la unul dintre sub-criteriile din Grila de evaluare tehnica si financiara.
Prevederea initiala era restrictiva, si crea riscul ca anumite proiecte foarte bune, din cauza unui singur punct slab, sa fie respins.


CAPITOLUL 6 . Procesul de evaluare si selectie
[....]
Ajustarile bugetare propuse de evaluatori nu pot depasi 30% din valoarea solicitata spre finantare (asistenta financiara nerambursabila); în caz contrar cererea de finantare este respinsa.
Modificarile la buget se realizeaza de echipa de evaluare doar în urma analizei raspunsurilor solicitantului la solicitarile de clarificari. Solicitantul este informat în scris asupra modificarilor la buget efectuate de echipa de evaluatori. El trebuie sa accepte sau sa respinga aceste modificari în termen de 7 zile lucratoare; în caz contrar proiectul este respins.

Observatie:
Prin corrigendum a fost eliminat riscul ca evaluatorii sa emita pareri referitoare la costurile finantate din bugetul propriu.
Partea cea mai buna este ca “modificarile la buget se realizeaza de echipa de evaluare doar în urma analizei raspunsurilor solicitantului la solicitarile de clarificari”.


CAPITOLUL 8 . Contractarea proiectelor
Toate cererile de finantare care au fost selectate pentru finantare vor intra în procesul de contractare care se finalizeaza cu semnarea contractului de finantare.
Beneficiari cu proiecte multiple
În cazul aplicatilor organizatii de drept privat care au 1 proiect în implementare în cadrul tuturor apelurilor finantate din POCU, la data contractarii celei de a doua cereri de finantare, se vor aplica în etapa de contractare urmatoarele prevederi:

Observatie:
Intitial prevederile speciale se aplicau doar benefciarilor private care aveau 2 proiecte în implementare. De acum înainte se vor aplica si celor care au deja 1 proiect în implementare.


CAPITOLUL 9. Informare si publicitate
Activitatile de informare si publicitate desfasurate în cadrul proiectului se vor realiza cu respectarea regulilor prevazute în Manualul de identitate vizuala.
In ceea ce priveste informarea publicului larg cu privire la proiectul aflat în implementare, Beneficiarul va promova masuri de informare si publicitate adaptate si corelate cu activitatile si anvergura proiectului.
În functie de tipologia apelului de proiecte si a publicului larg caruia i se adreseaza masurile de informare si publicitate a proiectului, pot fi utilizate inclusiv platforme media precum: Facebook, Instagram, Twitter, etc.
Masurile minime de informare si publicitate care trebuie descrise în cererea de finantare sunt:
- Asigurarea vizibilitatii proiectului (prin afisarea unui banner/afis/panou etc.) la sediul de implementare a proiectului;
- Beneficiarii se asigura ca cei care participa în cadrul proiectului sunt informati în mod specific cu privire la sprijinul acordat prin FSE/ ILMT;
- Orice fel de documente referitoare la implementarea proiectelor si publicate pentru public sau participanti, inclusiv certificatele de prezenta sau alte certificate, trebuie sa includa o mentiune cu privire la faptul ca operatiunea a fost sprijinita în cadrul FSE/ ILMT.
Activitatile de informare si publicitate se refera la publicitatea cu caracter general aferenta proiectului si vor fi bugetate la cheltuieli indirecte.
În functie de specificul apelului de proiecte, pot fi bugetate activitati specifice adresate grupului tinta, de tipul campanii de informare si constientizare, campanii de recrutare a grupului tinta etc.; aceste activitati nu reprezinta masuri de informare si publicitate a proiectului, ci activitati/subactivitati de sine statatoare, care vor fi bugetate la cheltuieli directe.

Observatie:
Se clarifica care sunt masurile minime de informare si publicitate care trebuie mentionate în cererea de finantare în sectiunea “Activitati de informare si publicitate”.

Documentul integral îl puteti gasi pe site-ul MFE, la adresa http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/16.05/Anexa.1.corrigendum.pdf

Ordinul 714/16.05.2016 este disponibil la adresa: http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/16.05/Ordin.pdf



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu