Ministerul
Fondurilor Europene – Direcția Generală Programe
Capital Uman a publicat Ghidului Solicitantului Conditii Specifice “Sprijin
pregătitor pentru animarea comunitătii din cadrul orașelor cu populație de
peste 20.000 de locuitori”, Etapa I - Sprijin pregătitor pentru
elaborarea Strategiei de Dezvoltare Locala (SDL) si pentru înființare GAL nou/
adaptare GAL deja înființat la cerințele DLRC pentru perioada de programare
2014-2020, AP 5/ PI 9.vi/ OS 5.1/ Sprijin pregătitor, varianta revizuita în
urma procesului de consultare publica.
Dezvoltarea Locală plasată sub
Responsabilitatea Comunității (DLRC)
este noul instrument de dezvoltare teritorială propus de Comisia Europeană pentru
perioada de programare 2014-2020 în vederea combaterii sărăciei și a
excluziunii sociale, de la nivel urban, prin stimularea implicării comunitătilor
în dezvoltarea locală, prin formarea unui parteneriat local si implementarea
unor strategii integrate de dezvoltare locală.
DLRC se
adresează unor teritorii subregionale specifice, fiind gestionată de comunitate
prin intermediul Grupurilor de Acțiune Locală (GAL), formate din reprezentanți
ai sectorului public și privat, precum și ai comunităților, atât a celor marginalizate,
cât și a celor nemarginalizate ce promovează interesele socio-economice locale.
În acord cu
prevederile POCU, mecanismul de implementare a DLRC cuprinde structurarea metodologiei
comune de implementare în 3 etape.
Etapa I, la
care se refera ghidul publicat, este intitulata “Apelul pentru elaborarea
Strategiei de Dezvoltare Locală (SLD) si pentru înfiintare GAL nou / adaptare
GAL deja înfiintat la cerintele DLRC pentru perioada de programare 2014-2020".
In aceasta etapa
vor fi selectate zonele urbane
marginalizate (ZUM). Vor fi eligibile doar zonele in care exista un acord partenerial
DLRC între actorii relevanți: ex. o autoritate publică locală, societatea civilă
(ex. ONG sau grup de ONG-uri, cu activitate specifică măsurilor ce vizează
comunitățile defavorizate etc) și/sau operator economic / operatori economici,
și reprezentanți ai grupurilor țintă definite în strategie cu rezidenta / care
locuiesc în teritoriul GAL și care demonstrează că pot aduce o valoare adăugată
(eg. tineri, minorități, persoane dezavantajate, vulnerabile etc).
Autoritatea publică
locală, în colaborare cu ceilalți membri ai parteneriatului, va pregăti o
cerere de finanțare ce va include: activitătile necesare elaborării strategiei
de dezvoltare locală, planului de acțiune și a listei operatiunilor/proiectelor
si înfiintării GAL-ului nou/ adaptării GAL-ului deja constituit. În cazul în
care structura GAL a fost deja constituită, fără a exista o strategie, va trebui
să elaboreze cererea de finantare pentru realizarea strategiei, demonstrând că
are capacitatea administrativă pentru gestionarea cererii de finanțare.
Pentru
această etapă, POCU va pune la dispoziție sumele necesare ex: constituirii
GAL-ului nou / activării celui deja înfiintat si derulării activităților
premergătoare elaborării strategiei de Dezvoltare Locală, inclusiv animarea
partenerilor locali; elaborării de studii ale zonei vizate; asigurării
costurilor legate de elaborarea strategiei locale de dezvoltare, inclusiv
costurile de consultanță si costurile pentru acțiuni legate de consultările cu
părțile interesate; asigurării costurilor administrative ale autorității
publice locale care solicită sprijin pentru pregătire.
Abordarea
dezvoltării locale plasate sub responsabilitatea comunitătii poate fi adoptată
pentru teritorii foarte variate. De exemplu, în orasele mai mari, candidatele
pentru DLRC ar fi cartierele urbane defavorizate, însă abordarea poate fi
aplicată si în alte zone urbane (de exemplu zone cu anumite tipuri de locuințe/
locuire, zone supuse unor schimbări de ordin industrial, zone ce
prezintă
anumite probleme de mediu). Poate fi folosită într-un singur cartier sau în mai
multe cartiere afectate de probleme similare.
DLRC se va
concentra în principal asupra zonelor urbane marginalizate. Decizia referitoare
la delimitarea exactă a zonelor aparține totuși grupurilor de acțiune locală, asigurându-se astfel respectarea condițiilor
locale și a scopurilor strategiei locale.
Punctul de plecare
îl reprezintă viziunea privind dezvoltarea strategică, ce are la bază o analiză
a nevoilor și a problemelor pe care încearcă să le elimine.
Grupul de Acțiune Locală (GAL) poate fi format din: reprezentanți ai
sectorului public (ex. Autorități publice locale în baza unei Hotărâri de Consiliu
Local, consilii județene, etc), sectorului privat (ex. operatori economici,
cooperative, furnizori de servicii, instituții de credit, etc.) și ai societății
civile (ex. actori sociali relevanți, furnizori de servicii sociale în
condițiile legii, ONG-uri, asociații, inclusiv asociații de locatari, fundații,
unități de cult, etc.), și posibil reprezentanți ai grupurilor țintă definite
în strategie cu rezidența/ care locuiesc în teritoriul GAL și care demonstrează
că pot aduce o valoare adăugată (eg. tineri, persoane aparținând minorității
roma, persoane dezavantajate, vulnerabile etc.).
În componența
GAL-urilor trebuie să se asigure respectarea principiului conform căruia niciun
partener sau grup de interese să nu fie majoritar (nici un grup de interese nu
trebuie să dețină mai mult de 49% din drepturile de vot).
GAL se va
organiza juridic în conformitate cu prevederile OG nr. 26/2000 cu privire la asociații
și fundații, aprobată prin Legea nr. 246/2005.
Valoarea maximă eligibilă a
proiectului si contribuția minimă a solicitantului
Potrivit
ghidului publicat valoarea maximă eligibilă a unui proiect nu poate depăși
echivalentul în lei a maxim 70.000 €,
calculat la cursul Inforeuro aferent lunii septembrie 2015.
Contributia
eligibilă minimă a solicitantului: intre 2% si 8% in functie de tipul
beneficiarului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu